Co to jest TeleOpieka dla seniora i niepełnosprawnego? Ile kosztuje, jak działa?

teleopieka
teleopieka

Cyfryzacja zapukała do naszych drzwi już 20 lat temu, ale dopiero teraz powstał system, który się nami zaopiekuje, niestety nie za darmo, ale dużo taniej niż żywy opiekun.

Co to jest TeleOpieka?

O teleopiece zrobiło się głośno w 2017 roku, gdy media donosiły, że program jest częściowo wspierany przez organizacje samorządowe, fundacje lub stowarzyszenia pomocowe. To dobrze, bo to oznacza niższe ceny, ale co to właściwie jest?

Jest to zdalna opieka,  czyli taka za pośrednictwem internetu, która polega na monitorowaniu osób starszych, ale nie jest to zwykła kamerka internetowa. Dział to tak, że specjalna kamera ze specjalnym oprogramowaniem i czujnikami ruchu zamieszczona na drzwiach lub na opasce pacjenta gromadzi dane o jego codziennej aktywności.
Dane z czujników zbierane są przez rejestrator zainstalowany w domu podopiecznego. Zbierane informacje podlegają przetwarzaniu przez moduł sztucznej inteligencji i odpowiednio reagują w sytuacjach przekroczenia parametrów alarmowych. Informacje o sytuacjach niepokojących przekazywane są do opiekunów lub centrów alarmowych.

Kto zbiera dane i co z tym robi

Jak czytamy na stronie NaszSenior.pl, Tele Opieka to systemy, które oferują firmy medyczne lub opiekuńcze. Zakres świadczonych usług jest różny, w zależności od firmy i wykupionego abonamentu. System Teleopieki jest adresowany do osób starszych i niepełnosprawnych, które mieszkają same i chcą być niezależne. Takie zdalne wsparcie opiekuna daje poczucie dyskretnej opieki z możliwością szybkiej reakcji w stanie zagrożenia. Oznacza to, że zdalna opieka pozwala na bezpieczniejsze życie we własnym domu, bez konieczności przeprowadzki do domu opieki.

Ile kosztuje Teleopieka?

Cena za nadzór elektroniczny (przepraszam za to określenie) kosztuje od 60 zł w górę miesięcznie. W związku, że senior, czy niepełnosprawny i tak ponosi wydatki na leki, to nie analizowałem tych drożysz ofert. Więc w najtańszym pakiecie dostaje się:

  • opieka prowadzona przez 24 godziny na dobę przez wykwalifikowany personel,
  • uruchamianie procedur alarmowych w przypadkach nagłych: wzywanie karetki, lekarza, opiekuna społecznego lub bliskich,
  • telekonsultacje medyczne ogólne i specjalistyczne w cenach rabatowych,
  • wizyta opiekuna socjalnego 1 raz w miesiącu,
  • instalacja i obsługa urządzeń,
  • możliwość dodania automatycznych systemów bezpieczeństwa.

Uważam że jeśli TeleOpieka dział tak sprawnie, jak ją malują, to oznacza, że mamy solidne wsparcie ze strony elektroniki. Ja trzymam kciuk za rozwój tego systemu i proponuję twórcom również dodatkowe funkcję, jak zdalne wsparcie psychologa dla pacjenta lub nawet animatora, który umili czas.