Dlaczego płacą za kawę 13 zł w Starbucks, jaki zysk, przychód, cena, marża?

cena-kawa-starbucks-zysk-kawiarnia

Kawiarnie typu Starbucks mają się coraz lepiej na naszym rynku. Tymczasem niektórzy pamiętają jeszcze okres, gdy szef prosił sekretarkę o dolewkę kawy, bo tak było oszczędniej, a nawet tak wypadało.

Co się stało, że teraz chcemy zapłacić 13 zł za małą kawę i wcale nie czujemy się z tym źle.

Skąd moda na kawy i kawiarnie

Wyborcza.pl podaje, że do kawiarni nie chodzimy na kawę, lecz po to, by spotkać się ze znajomymi. Tak przynajmniej twierdzi 58 proc. uczestników badania TNS OBOP. Jak można się domyślić, dla niektórych osób, kawa może być droga, bo kupując ją w kawiarni, ludzie pokazują, że ich stać, są dynamiczni i podążają za tzw. trendami.

Ponadto, tak naprawdę, kawy w sieciówkach są dość podobne i dla wielu klientów liczy się głównie nadruk na kubku. Nie bez przyczyny warszawscy milenialsi uwielbiają siedzieć właśnie w Starbucksie, który kojarzy się z zamożnością i byciem na czasie. Zresztą statystyczny Polak odwiedza kawiarnie już 11 razy w roku – wynika z badań zrobionych w tym roku przez Makro Cash&Carry.

Innym czynnikiem nakręcającym modę na kawę, jest fakt obecność tego napoju w serialach i filmach, gdzie bohaterzy często w przerwach pomiędzy czymkolwiek, piją ten napój, idą na kawę lub przynajmniej używają zwrotu „umówimy się na kawę”.

Kiedyś kawa kojarzyła się z wybudzeniem się przed pracą, lub ponownym zaktywizowaniem po obiedzie. Dzisiaj, oprócz tego, kojarzy się z ładnymi wnętrzami kawiarni, znanymi osobami z reklam i filmów i ogólnie z wysokim statusem społecznym.

Płacimy 13 zł lub więcej za kawę

W Polsce za kubek kawy latte w sieciowych kawiarniach zapłacimy średnio ok. 10-13 zł i w tym zawiera się podatek VAT (23 proc.). Na cenę kubka latte składa się:

  • mleko – 5 proc. kosztów,
  • kawa – 20 proc.
  • podatek VAT – 23 proc.
  • marża kawiarni – ok. 52-proc.

Kawa w sieciówkach nie tanieje, a paradoksalnie dzięki suchej pogodzie w Brazylii – największym na świecie producencie kawy, jej cena jest najniższa od marca 2009 roku. Przyczyną spadku cen, jak zauważa RP pl jest też osłabienie brazylijskiego reala względem dolara amerykańskiego.

Ile kosztuje kawiarnia i jaki zysk z jednego expresso?

Jak podaje franczyzawpolsce.pl najtańszą kawę i w miarę dobrą można kupić za 40 zł za kilogram i jedno espresso zrobić z 7 gramów. Wówczas z jednego kilograma produktu możemy zrobić 140 kaw. Ponieważ jedna kawa espresso obecnie kosztuje około 6 złotych, w ten sposób, do kasy wpłynie 840 zł. Po odjęciu wspomnianych kosztów, zarobimy 400 zł na czysto. Niestety, aby otworzyć kawiarnie potrzebujemy od 30 do 97 tyś złotych.

Kawa w Polsce droższa niż we Włoszech?

TVN 24 sprawdził, czy da się wypić w Warszawie kawę za 1 euro i okazało się, że średnia cena pojedynczego shota w Warszawie to 6 – 7 zł i dochodzi nawet do 12 zł za małe espresso. Dalej czytamy, że cena zależy od tego, ile płaci się za sam surowiec, czyli ziarna kawowe. Ponoć jest ona wysoka ze względu na podatki, bowiem kawa traktowana jest jako używka i dlatego VAT za nią wynosi aż 23 proc., a nie 8, jak na inne produkty żywieniowe. Ponadto jak oceniają bariści, winna jest też kultura picia espresso w Polsce, bo wciąż mało osób przychodzi do kawiarni, przez co podnoszone są ceny, żeby biznes się jakoś spinał.

kupując kawę w kubku płacimy za prestiż
Kupując kawę w kubku płacimy za prestiż

Jakie ceny kawy w Starbucks na świecie?

Na Wyborcza.pl możemy przeczytać, że W Oslo za dużą latte w Starbucksie zapłacimy w przeliczeniu na złotówki ok. 35 zł, w Moskwie – ok. 25 zł, w Atenach -22 zł, w Paryżu – 18 zł, w Toronto – 15, w Meksyku – 3,22 dolara (9,84 zł).

Co ciekawe, ceny za kawę w Chinach są o 30-50 proc. wyższe niż za ten sam produkt w USA, Wielkiej Brytanii czy w Indiach. Średnia latte kosztuje w Pekinie 27 yuanów czyli około 4,5 dolara, podczas gdy w Chicago – ponad dolar mniej. Chińskie media, zarzuciły Starbucks narzucanie zbyt wysokiej marży na tym rynku. Ale popularna sieciówka nie przejmuje się tymi oskarżeniami i zapowiedziała rozpoczęcie w tym roku regularnych otwarć kawiarni w całych Włoszech, gdzie będzie musiało konkurować z ponad 57 tys. włoskich lokali.