Kawa w Starbucks, McDonald, czy KFC? Ceny i która najlepsza?

Starbucks ma drogą kawę, ale chętnych na nią nie brakuje. McDonald i KFC są również w czołówce, ale która kawa będzie najlepsza? Poniżej cennik i opinie o kawach w znanych sieciówkach.

Gdzie najlepsza kawa?

Pytany Opinia Wynik
Tylko Stabucks, bo jet dobrze wyważona proporcja mleka i kawy. Starbucks
Starbucks, bo ten aromat… jest głębszy i smak kawy pozostaje na podniebieniu na długo. To nie taka sama kawa, jak w domu. Starbucks
Jeśli kawa to tylko McDonald. Cena super, kilka do wyboru i nie ma goryczki. McDonald
Od lat wiadomo, że jeśli chodzi o kawę, to tylko do Maćka. Tej kawy można się opić bardzo dużo, a i tak się chce jeszcze. McDonald
Robienie kawy zostawmy Starbucks’owi. Inni niech robią kanapki i pieczą kurczaki.  Starbucks
Kawa w sieciówce? Haha, przepraszam, ale kawę pije się w domu i przy okazji robi to co się lubi. To musi być w domu! W domu
Uważam, że dobra kawa wychodzi w domu. Bowiem robisz sobie taki gatunek, jaki chcesz i ewentualnie rozcieńczasz wodą lub dodajesz więcej mleka. Kawa w restauracji nigdy nie dorówna domowej. W domu
Stawiam na Starbucks, ale zawsze jest dla mnie za mało słodka. Często jest też dla mnie za słaba. Starbucks
Lubię kawę KFC mimo, że z kawy nie słyną. Po prostu pasuje do ich ostrych kurczaków. Jest taka delikatna i ma dużo mleka. KFC
Chodzę na kawę do Starbucksa, bo lubię ich aromat i to, że jest duży wybór. KFC i McDonald nie dorównują im i nie ma co porównywać. Starbucks

Ceny kaw w Starbucks, McDonald i w KFC

W popularnych sieciówkach, ceny kaw są bardzo podobne. Ciężko sprecyzować cenę, bo zależna jest ona od rodzaju kawy i wielkości kubka. Jednak idąc na najtańszą kawę należy przeznaczyć na to około 7-8 zł.

  • McDonald Espresso – 7- 8 zł
  • KFC Espresso – 6-7 zł
  • Starbucks – 7 – 8 zł

cena-kawa-starbucks-zysk-kawiarnia

Kawiarnie typu Starbucks mają się coraz lepiej na naszym rynku. Tymczasem niektórzy pamiętają jeszcze okres, gdy szef prosił sekretarkę o dolewkę kawy, bo tak było oszczędniej, a nawet tak wypadało.

Co się stało, że teraz chcemy zapłacić 13 zł za małą kawę i wcale nie czujemy się z tym źle.

Skąd moda na kawy i kawiarnie

Wyborcza.pl podaje, że do kawiarni nie chodzimy na kawę, lecz po to, by spotkać się ze znajomymi. Tak przynajmniej twierdzi 58 proc. uczestników badania TNS OBOP. Jak można się domyślić, dla niektórych osób, kawa może być droga, bo kupując ją w kawiarni, ludzie pokazują, że ich stać, są dynamiczni i podążają za tzw. trendami.

Ponadto, tak naprawdę, kawy w sieciówkach są dość podobne i dla wielu klientów liczy się głównie nadruk na kubku. Nie bez przyczyny warszawscy milenialsi uwielbiają siedzieć właśnie w Starbucksie, który kojarzy się z zamożnością i byciem na czasie. Zresztą statystyczny Polak odwiedza kawiarnie już 11 razy w roku – wynika z badań zrobionych w tym roku przez Makro Cash&Carry.

Innym czynnikiem nakręcającym modę na kawę, jest fakt obecność tego napoju w serialach i filmach, gdzie bohaterzy często w przerwach pomiędzy czymkolwiek, piją ten napój, idą na kawę lub przynajmniej używają zwrotu „umówimy się na kawę”.

Kiedyś kawa kojarzyła się z wybudzeniem się przed pracą, lub ponownym zaktywizowaniem po obiedzie. Dzisiaj, oprócz tego, kojarzy się z ładnymi wnętrzami kawiarni, znanymi osobami z reklam i filmów i ogólnie z wysokim statusem społecznym.

Płacimy 13 zł lub więcej za kawę

Powyżej podaliśmy cenę kawy w wersji espresso, ale to najtańsza możliwość. W Polsce za kubek kawy latte w sieciowych kawiarniach zapłacimy średnio ok. 10-13 zł i w tym zawiera się podatek VAT (23 proc.). Na cenę kubka latte składa się:

  • mleko – 5 proc. kosztów,
  • kawa – 20 proc.
  • podatek VAT – 23 proc.
  • marża kawiarni – ok. 52-proc.

Kawa w sieciówkach nie tanieje, a paradoksalnie dzięki suchej pogodzie w Brazylii – największym na świecie producencie kawy, jej cena jest najniższa od marca 2009 roku. Przyczyną spadku cen, jak zauważa RP pl jest też osłabienie brazylijskiego reala względem dolara amerykańskiego.

Ile kosztuje kawiarnia i jaki zysk z jednego espresso?

Jak podaje franczyzawpolsce.pl najtańszą kawę i w miarę dobrą można kupić za 40 zł za kilogram i jedno espresso zrobić z 7 gramów. Wówczas z jednego kilograma produktu możemy zrobić 140 kaw. Ponieważ jedna kawa espresso obecnie kosztuje około 6 złotych, w ten sposób, do kasy wpłynie 840 zł. Po odjęciu wspomnianych kosztów, zarobimy 400 zł na czysto. Niestety, aby otworzyć kawiarnie potrzebujemy od 30 do 97 tyś złotych.

Kawa w Polsce droższa niż we Włoszech?

TVN 24 sprawdził, czy da się wypić w Warszawie kawę za 1 euro i okazało się, że średnia cena pojedynczego shota w Warszawie to 6 – 7 zł i dochodzi nawet do 12 zł za małe espresso. Dalej czytamy, że cena zależy od tego, ile płaci się za sam surowiec, czyli ziarna kawowe. Ponoć jest ona wysoka ze względu na podatki, bowiem kawa traktowana jest jako używka i dlatego VAT za nią wynosi aż 23 proc., a nie 8, jak na inne produkty żywieniowe. Ponadto jak oceniają bariści, winna jest też kultura picia espresso w Polsce, bo wciąż mało osób przychodzi do kawiarni, przez co podnoszone są ceny, żeby biznes się jakoś spinał.

kupując kawę w kubku płacimy za prestiż
Kupując kawę w kubku płacimy za prestiż

Jakie ceny kawy w Starbucks na świecie?

Na Wyborcza.pl możemy przeczytać, że W Oslo za dużą latte w Starbucksie zapłacimy w przeliczeniu na złotówki ok. 35 zł, w Moskwie – ok. 25 zł, w Atenach -22 zł, w Paryżu – 18 zł, w Toronto – 15, w Meksyku – 3,22 dolara (9,84 zł).

Co ciekawe, ceny za kawę w Chinach są o 30-50 proc. wyższe niż za ten sam produkt w USA, Wielkiej Brytanii czy w Indiach. Średnia latte kosztuje w Pekinie 27 yuanów czyli około 4,5 dolara, podczas gdy w Chicago – ponad dolar mniej. Chińskie media, zarzuciły Starbucks narzucanie zbyt wysokiej marży na tym rynku. Ale popularna sieciówka nie przejmuje się tymi oskarżeniami i zapowiedziała rozpoczęcie w tym roku regularnych otwarć kawiarni w całych Włoszech, gdzie będzie musiało konkurować z ponad 57 tys. włoskich lokali.